Meditatie

Meditatie 

Wij mensen hebben een druk bestaan. We rennen en vliegen van de ene afspraak naar de andere, zakelijk en priv√© stromen de agenda's vol, waardoor we geen quality time voor onszelf nemen. Het drukke bestaan kan leiden tot stress of een angstig gevoel. Meditatie kan hierbij een "medicijn" zijn. Bewezen positieve effecten zijn bijvoorbeeld: verminderende frustratie, verbeterende concentratie, vermindert stress etc. Plan in de agenda een meditatie les naast de andere afspraken! 

Niet alleen ons lichaam moeten we fit en gezond, maar ook onze geest. Gun je hoofd (de geest) wat rust. Dat kan door een lange wandeling te maken, door met aandacht te koken of met een meditatie les, bijvoorbeeld. Mediteren zelf is niet moeilijk, maar heb je de discipline om dat regelmatig te doen? Als je regelmatig mediteert merk je na verloop van tijd dat je meer rust in het hoofd ervaart.

Meditatie is voornamelijk (mentale) stilte. Je laat je geest volledig tot rust komen door te focussen op het hier en nu. Het belangrijkste is je gedachten los te laten. Je herkent ze maar vervolgens laat je ze wegebben. Daarnaast is het beheersen van je ademhaling van belang en te luisteren plus te voelen wat het met je lichaam doet. Sta je weleens stil bij jouw manier van ademhalen? In deze les draait alles om een bewuste ademhaling. Dat vergt even oefenen maar als je dat eenmaal door hebt, gaat het vanzelf. 

Zonder media om je heen luisteren naar ontspannen muziek mag je, je ogen sluiten en ga je luisteren naar je ademhaling. Waar komt het binnen; door de neus, door je keel, je luchtpijp, gaat de adem je longen in. Je borst en buik zetten een beetje uit. Na een paar tellen volg je de weg van je adem weer naar buiten en voel je, je borst en buik weer zakken. Houd je gedachten bij je ademhaling. 

Welkom bij onze meditatie les!
Druk dan op de onderstaande contact knop en plan jouw les in!