Welke zijn het gezondste? #Noedels

20-01-2017

Noedels zijn superveelzijdig maar welke is het beste?

In de blog wordt een overzicht gegeven, welke verschillende soorten noedels er op de markt zijn en welke het gezondst is. Voor elk product is per 100 gram onbereid de voedingswaarde weergeven.

Soorten noedels

Mihoen: lange, superdunne sliertjes van rijstmeel zijn meestal gedroogd, maar in Aziatische winkels zijn ze soms ook vers te koop.
Udonoedels: vrij dikke, stevige Japanse tarwenoedels. Deze kunt u kopen bij een toko of in een grotere supermarkt.
Eiermie: gele, veelzijdige Chinese noedels zijn gemaakt van tarwebloem en ei, zijn te koop bij de toko.
Sobannoedels: zijn gemaakt van boekweitmeel, dat een bruingrijze kleur en nootachtige smaak geeft. Boekweit is glutenvrij, maar kijk altijd op de verpakking, want soms wordt er ook een ander meel toegevoegd. Deze noedels zijn te koop bij de toko.
Ramennoedels: Dunne tarwenoedels, zijn de koop bij de toko.


Als u de bovenstaande producten met elkaar vergelijkt, gaat de voorkeur uit naar soba noedels. Maar dan wel een variant met een hoog boekweitgehalte.

Bent u bezig met afvallen of voelt u uzelf beter bij een koolhydraatarm voedingspatroon, dan zijn kelp (zeewier) noedels een goede keuze! Of heeft u een spiraalsnijder? Dan kun u ook zelf noedels maken van een courgette!

Wilt u bepaalde producten met elkaar vergelijken? Vraag dan naar onze diëtiste en zij zoekt het voor u uit!