Voeding en nachtdiensten

10-05-2019

Hoe zit het met voeding tijdens nachtdiensten?

Nachtdiensten zorgen voor ontregeling van het lichaam, maar ook werken in vroege- of late diensten kunnen dit ritme ontregelen. Het lichaam komt in de avonduren tot rust, het bereid zich in principe voor om te gaan slapen, hierdoor wordt de voeding minder goed verteerd. Bij veel mensen zie je, wanneer ze wisseldiensten draaien dat ze overdag last hebben van hun maag en/of darmen. Klachten kunnen zijn: een opgeblazen gevoel, misselijkheid, zuurbranden of diarree.

Deze richtlijnen kunnen wellicht helpen om bovenstaande klachten te voorkomen -Bron (StAZ, 2013): 

  • Eet niet teveel. Het spijsverteringsstelsel staat op een laag pitje en grote hoeveelheden voedsel kunnen de maag en de darmen teveel belasten wat klachten en vermoeidheid kan veroorzaken.
  • Stop met snoepen en snacken! Laat de chocolade, de roze koeken, de M&M's, het gebak en andere zoetigheden voor wat ze zijn. De grote hoeveelheid suikers zorgen ervoor dat de bloedsuikerspiegel als een jojo op en neer gaat, met uiteindelijk een grotere vermoeidheid tot gevolg.
  • Eet niet te vet. Het lichaam is 's nachts nauwelijks in staat op vet te verteren en dus om te zetten in energie. Het kost alleen maar energie en werkt vermoeidheid in de hand.

Tijdens nachtdiensten wordt het volgende schema geadviseerd? 

  • Het avondeten om circa 18.00 uur is de eerste echte maaltijd. Denk aan een flinke portie groente, een stuk vlees, vis of vleesvervanging, aardappelen, zilvervliesrijst of volkorenpasta;
  • Om circa 23.00 uur wordt een late nicht snack aanbevolen, zoals een schaaltje kwark met fruit;
  • Om circa 01.30 uur een midnight meal, bijvoorbeeld een kop soep met een paar volkoren boterhammen;
  • Om circa 05.00 uur een early morning snack tegen de dip in laatste uurtjes. Denk aan een mueslibol, fruit, yoghurt of een krentenbol;
  • Om circa 07.30 uur een licht ontbijt: een schaaltje yoghurt met muesli, een boterham met pindakaas, een geroosterde boterham. Dit is belangrijk voor een goede slaap na de nachtdienst. Als het ontbijt te zwaar is, dan word je te snel weer wakker.

Eten tijdens de nacht blijft echter lastig. Er is geen formule die voor iedereen het beste is. Werkt u in de nachtdienst en wilt u graag wat voedingsadvies? Vraag dan naar onze diëtiste!