Pasen #Help! Voedsel..

27-03-2018

Help! Hoe ga ik om met de lekkernijen van Pasen en zonder al te veel aan te komen?

Volgende week is het Pasen, dus dat betekent ook weer de paaseitjes, paasontbijtjes en brunches! In de winkels liggen de verleidingen weer op de loer. Bij Jamin hebben ze zelfs een muur met 40 smaken overheerlijke chocolade eitjes. Genoeg verleiding dus! Veel mensen gaan tijdens Pasen, met z'n allen brunchen, lunchen of dineren.
Bij een gewoon eetpatroon is er ruimte voor tussendoortjes en is het verstandig om op te letten wat voor tussendoortjes er worden genomen. Als u van te voren met uzelf een afspraak maakt wat u mag nemen tijdens de paasbrunch, is het best mogelijk om ruimte in te bouwen voor wat extra's.

Hoe kunt u nu bij een paasontbijt/ brunch toch genieten van iets extra's zonder te overeten?
Voor de broodliefhebbers is er tijden een brunch vaak genoeg keuze. Kies tijdens de brunch voor een basis van volkorenmeel, rogge, spelt of zuurdesembrood. Voor het beleg, is het goed om te kiezen voor magere vleeswaren en kaas. Een lekker gekookt eitje of een verse fruitsalade maakt de brunch compleet.

Het grootste gevaar bij familie brunches of diners is dat er zoveel keuze is dat er meer gegeten wordt, dan nodig. Blijf luisteren naar uw lichaam en blijf niet dooreten, ook al is het zo lekker. U kunt best wat extra's eten, maar wel op een verantwoorde manier. Als u met het ontbijt of de brunch oplet met wat u eet, dan kunt u s 'middag gerust een paar chocolade eitjes eten.

Kleine paaseitjes (8 gram/stuk)
Paaseitje witte chocolade - 45 kcal
Paaseitje melkchocolade - 45 kcal
Paaseitje pure chocolade - 40 kcal
Paaseitje gevuld (lichte vulling, likeur) - 37 kcal
Paaseitje gevuld (zware vulling, noot/praline) - 52 kcal

Grote paaseieren (50 gram/stuk)
Paaseieren witte chocolade - 270 kcal
Paaseieren melkchocolade - 270 kcal
Paaseieren pure chocolade - 260 kcal
Paaseieren gevuld (lichte vulling, likeur) - 232 kcal
Paaseieren gevuld (zware vulling, noot/praline) - 325 kcal

Brood
Palmpaashaantjes (50 gram) - 148 kcal
Paasstol (1 snee, 55 gram) - 167 kcal
Krentenbrood met spijs (1 snee, 35 gram) - 100 kcal
Croissant (1 st, 40 gram) 160 kcalNotenbrood (1 snee, 35 gram) - 103 kca

Paasfiguren en diverse
Middelgroot figuur melkchocolade (150 gram) - 800 kcal
Groot figuur melkchocolade (200 gram) - 1100 kcal

Eieren
Ei gebakken (1 stuk, 50 gram) - 110 kcal
Ei gekookt (1 stuk, 50 gram) - 75 kcal

Bron: R. Zwart, GezondheidsNet 2014


Tips voor een lekker en verantwoord paasontbijt/brunch:
* Vers geperst sinaasappelsap of een ander vers geperste sap!
* Verse fruit;
* Magere yoghurt;
* Hardgekookte (en natuurlijk geverfde) eieren;
* Koffie of thee met magere melk.


Probeer voor en na Pasen een normaal eetpatroon en zoveel mogelijk het dagelijkse ritme erin te houden. Heeft u toch meer gegeten dan u van plan was? Geen paniek en ga gewoon verder met uw normale dagritme en eetpatroon en zorg dat na Pasen ook de verleidingen weg zijn.

Wilt u extra tips over hoe u tijdens Pasen op de voeding kan letten?
Vraag het onze diëtiste.