Maak uw eigen#salade met dit #stappenplan!

09-10-2017

Dol op salades? Bouw nu uw eigen super #salade met dit stappenplan! #Voeding #Gezond

Salades zijn een ideale maaltijden voor als u wilt afvallen. In minder dan 2 minuten kunt u al een heerlijke salade op tafel zetten. Salades zorgen ervoor dat u voldoende vitaminen, mineralen, vezels, koolhydraten, vetten en eiwitten binnenkrijgt.

1. Begin met de basis

De basis voor een salade zijn bladgroenten. Hierin kunt u zelf lekker variëren. U kunt hierbij denken aan spinazie, snijbiet, rucola, kropsla, veldsla, witte kool of boerenkool.

2. Voeg vervolgens extra structuur toe

Om de salade wat meer body te geven, kunt u iets knapperigs toevoegen. Enkele mogelijkheden zijn komkommer, broccoli, tuinkers, wortels, granaatappelpitjes, courgette, paprika of appel.

Deze extra bite kunt u ook toevoegen door noten en zaden te gebruiken. Walnoten, amandelen, paranoten en cashewnoten zijn voorbeelden van toevoegingen. Noten en zaden zijn vaak een gezonde bron van natuurlijke en plantaardige vetten. Gezonde plantaardige vetten zijn belangrijk om in de salade te hebben omdat ze een goede brandstof zijn voor het lichaam.

3. Tijd om de salade smaak te geven

Zout en peper zijn altijd lekker, maar probeer ook eens iets anders. Enkele smaakmakers zijn rozijnen, muntblaadjes, feta, mozzarella, stukjes watermeloen, hüttenkäse, humus of rode peper.

4. Om een salade voedzamer te maken kunt u eiwitten toevoegen.

Als u eerder heeft gekozen voor noten, zaden of kaas dan zitten er al aardig wat eiwitten in de salade. Als extra toevoeging kunt u nog kiezen voor bijvoorbeeld kipfilet, zalm, ei, tofu, tonijn of peulvruchten.

5. Wilt u nog graag een topping hebben voor de salade?

Een simpele dressing van olijfolie met peper en zout kan soms al genoeg zijn! Vindt u dit niet genoeg? Dan kunt u bijvoorbeeld pesto, mosterd of magere yoghurt toevoegen.


Eindresultaat

Een super salade bestaat dus uit een goede basis, met veel groenten, noten, zaden en smaakmakers. Voeg een gezonde eiwitbron toe en maak de salade af met een gezonde saus.