Is suiker de grote #energiekiller ?

04-12-2018

Waarom is suiker, de grote energiekiller?

Het is logisch dat als u moe bent dat u zo snel mogelijk naar iets zoets grijpt. Suiker zorgt er tenslotte voor dat de bloedsuikerspiegel snel stijgt en dat u zich meteen weer lekkerder voelt. Naast dat suiker voor een snelle stijging zorgt, prikkelt zoet ook de smaakpapillen en dit zorgt ervoor dat de hersenen gelukshormonen afgeven.

Uit onderzoek is gebleken dat in Nederland de gemiddelde inname van toegevoegde suikers op 71 gram per dag ligt. Dit is een jaarlijkse inname van 26 kilo. Gemiddeld krijgen mannen meer toegevoegde suikers binnen dan vrouwen.

Wist je dat? - In bijna alle producten suiker is verwerkt? Vaak wordt het op de verpakking benoemd onder een schuilnaam, zoals dextrose, fructose, siroop, glucose-fructosesiroop en rietsuiker. - Door suiker te schrappen, u per dag 300 kilocalorieën kunt besparen. - Een suikerklontje bevat 18 kilocalorieën. - Frisdranken en vruchtensappen (gemaakt van 100% sap) bevatten beide ongeveer evenveel suikers. - De verzadiging van suikerhoudende dranken is minder. Als u een glas sinaasappelsap (met 3 geperste sinaasappels) drinkt, zit u minder vol dan wanneer u 3 sinaasappels zou eten. Terwijl u dezelfde hoeveelheid energie binnenkrijgt.

In ons dagelijks leven halen we onze suiker (sacharose) vooral uit frisdrank, zuivelproducten, koek en snoepgoed. Kinderen krijgen daarnaast ook een grote hoeveelheid suiker binnen door het gebruik van snoepgoed en siroop. Bij volwassen komt het belangrijkste deel uit suiker, honing en jam.

Op lange termijn kan het gebruik van (overmatig) suiker lijden tot moeheid, maar ook infecties, diabetes en obesitas. Het schrappen van de toegevoegde suikers uit het dagelijks leven kan een enorm verschil maken voor uw energiepeil. U hoeft hiervoor suikers niet voor altijd uit het leven te verbannen. Als u er eenmaal achter bent wat de suikers met uw lichaam doet, is het prima om af en toe van iets zoets te genieten.


Wilt u meer weten over het gebruik van suiker in uw dagelijks leven? Vraag naar onze diëtiste!