Feit of fabel #creatine #spieren #workout

27-11-2017

Feit of fabel: "Als ik creatine gebruik, groeien mijn spieren sneller".

Sommige sporters kiezen ervoor om creatine te gebruiken om zo hun trainingsresultaten te verbeteren. Maar; is dit nu wel zo effectief als al die producenten ons willen laten geloven?

Spieren halen hun energie uit glucose, wat in principe de basis is van koolhydraten. De energie die vrijkomt bij verbranding zorgt voor het samentrekken van spieren. Als spieren vaker samentrekken, wordt er meer spierweefsel aangemaakt en wordt u gespierder. Creatine helpt bij het leveren van de energie voor de spiersamentrekkingen op het moment dat u de spier belast. Iedereen kan een eigen voorraad creatine uit de voeding aanmaken. Dit wordt opgeslagen in de spier. Creatine wordt alleen gebruikt bij explosieve sporten, dus waarbij snel veel kracht en energie nodig is. Bij duursporten wordt creatine minder gebruikt, omdat het lichaam op duurzamere manieren energie produceert.

Creatine kan inderdaad de sportprestaties verbeteren. Als er meer brandstof beschikbaar is om krachtinspanningen te doen, kan dit zeker leiden tot een betere prestatie. Fitness is echter anders dan topsport, waarin creatine zijn nut wel heeft bewezen als prestatie verhogend middel. Het is echter niet bewezen dat creatine zorgt voor snellere- of meer spiergroei, zoals veel advertenties u wel willen laten geloven.

Door het gebruik van creatine gaat het lichaam vocht op gaan slaan, waardoor de verhouding vet lager wordt. Echter zorgt het niet voor minder absolute vetmassa, enkel voor relatieve vermindering.

Het totale gewicht kan ook toenemen door deze vochtopslag.
Te veel creatine is een zware belasting op de nieren, dus het gebruik van zo'n supplement is niet altijd zonder risico.

Deze stelling is dus een fabel; creatine zorgt voor meer energie tijdens de training, maar spiergroei komt als gevolg van hard trainen!