Blik of diepvries? #healthylife

07-05-2019

Eigenlijk weet iedereen wel, dat voldoende fruit en groente bijdragen aan de gezondheid. Maar vele van ons hebben dan toch echt nog wat vragen....Eén van die vragen is dan ook: "Is er een verschil in onbewerkte groente en fruit en groente en fruit uit blik of de diepvries?"

Vanaf het begin....In groente en fruit zitten veel vitaminen, vezels en mineralen, zoals: vitamine C, A, foliumzuur, ijzer, calcium en kalium. De hoeveelheden schelen per soort en zelfs binnen dezelfde soort kunnen er verschillen in de hoeveelheden voedingsstoffen bestaan. Om deze reden is het ook belangrijk om gevarieerd groente en fruit te eten.

Maar maakt het uit wat voor groente en fruit (vers/blik/diepvries) er wordt gegeten?

Opletten geblazen!

Groente

Aan een pot groente is vaak zout en of suiker toegevoegd. Om te weten of dit aan de groente is toegevoegd, kan worden gekeken op het etiket. Hier een uitleg over hoe je het beste het etiket kan lezen. Wat er op de groenteverpakkingen moet staan, is vastgelegd in de Warenwet.
Op een etiket staan onder meer:

  • De ingrediënten;
  • De houdbaarheidsdatum;
  • Het gewicht;
  • Land van herkomst (Aan verse, niet- voorverpakte groenten worden nauwelijks eisen gesteld. Alleen de naam en land van herkomst moeten worden vermeld.).

Fruit

Bij fruit uit blik is het ook belangrijk om op het etiket te kijken. Als er op de verpakking staat: siroop, dan betekent dit, dat het fruit drijft in een mengsel van water en suiker. Hierdoor is dit fruit minder gezond dan vers fruit.

Als alle getallen bij elkaar worden opgeteld en van elkaar worden afgetrokken wordt er geconcludeerd dat: "Het verschil tussen onbewerkte groente en fruit in vergelijking tot de groente en fruit uit blik of de diepvries nihil is." Producten verwerkt in blik of diepvries bevat bijna evenveel voedingstoffen als onbewerkte groente en vers fruit. Klein extra puntje is wel dat, er aan producten van groente uit pot of blik vaak extra zout of suiker wordt toegevoegd, maar qua vitamines en mineralen maakt het niet uit.

Wilt u meer weten over het lezen van het etiket? Onze diëtiste kan u hierbij helpen.