Bent over barbell row #Fitness oefening

22-04-2017

Het mooie weer komt er weer aan en ook de rug is minstens zo belangrijk om te trainen. Een mooi gespierde rug is voor vele even belangrijk als goed gevormde #sixpack. Hierbij een uitgewerkte oefening om de rugspieren zo effectief mogelijk te trainen.

Bent over barbell row

Een oefening die vaak onderschat wordt is de bent over barbell row. Deze oefening valt uit te voeren met zowel een klassieke barbell als een olympische stang. De bent over barbell row is effectief voor de rugspieren én verbetert als bijkomstigheid ook de algemene lichaamshouding.

Tijdens het uitvoeren van de bent over barbell row zijn de volgende spiergroepen actief:

Primaire spiergroepen; Secundaire spiergroepen:

  • M. Latissimus Dorsi - M. Biceps Brachii
  • M. Trapezius - M. Teres Major

Correcte uitvoering bent over barbell row

  • Kies voor het juiste gewicht voor aan de barbell of olympische stang;
  • Het juiste gewicht hangt af, van de soort training die uitgevoerd wordt. Denk hierbij aan het aantal herhalingen. Geen idee wat het juiste gewicht is? Voer de 1RM test uit!
  • Voeten op schouderbreedte met een lichte buiging in de knieën;
  • Houd de barbell of olympische stang bovenhands vast, waarbij de knokkels richting de vloer wijzen;
  • Plaats de handen iets breder dan schouderbreedte;
  • Buig het bovenlichaam naar voren in een hoek van maximaal 60 graden;
  • Houd de rug in recht en borst naar voren;
  • Trek de barbell of olympische stang tot aan de onderste rib;
  • Kom terug in uitgangspositie;
  • Houd de barbell of olympische stang kort langs beide bovenbenen tijdens het uitvoeren van de oefening.

Tips om te variëren

  • Wissel van bovenhandse greep naar onderhandse greep;
  • Varieer in breedte van de handsetting, hierdoor worden de spieren vanuit een andere hoek getriggert.